Vogeltjesklas

Facebook

Dino’s

Oei oei… Er zijn beelden van de bewakingscamera van vannacht opgedoken 😱🦖🐾

Kerst 

Kerst in de vogeltjesklas!
In deze drukke maar o zo gezellige laatste weken van het jaar, werkten en leerden we in ons thema “Kerst”.
We zetten samen de kerstboom in elkaar en mochten hem zelf versieren (fantastisch om te zien hoe knap we konden samenwerken!), we maakten van constructiespeelgoed zelfgemaakte originele versiering volgens een stappenplan (pakjes, kerstballen, sterren,…), we leerden en oefenden dagelijks in het grootste geheim onze verschillende nieuwjaarsbrieven, we werkten aan een mooie knutsel die daarbij hoort (schilderen met verschillende schakeringen van licht naar donker, stempelen in een sjabloon en patroon kleven), we kleefden de stroken van de kerstboom van lang naar kort maken van constructiespeelgoed zelfgemaakte originele versiering volgens een stappenplan (pakjes, kerstballen, sterren,…), we leerden de letter K van “Kerst” en de letter N van “Nieuwjaar”, we leerden de vouwtechniek door sterren te vouwen (K3), we prikten sterren uit (K2), we maakten een winkel van kerstkaartjes (uitbreiding letter- en cijferhoek), we schreven/stempelden kerstwensen aan elkaar, we leerden sudoku spelen met een grote klassikale sudoku op de grond met echte spullen, we speelden “kerstdiner” in de huishoek met een gourmetstel en een mooi gedekte tafel en mochten “1 persoon uit een andere bubbel uitnodigen”, we schreven woordkaarten na in gedroogde rijst, we deden een kerstyoga op het grasveld, we maakten kerstslingers door parels volgens een patroon te rijgen en onze naam met letterparels te rijgen, we maakten kerstbomen van loose parts op de tafel en fotografeerden zelf onze creaties, we hakten en plakten uiteraard nog veel woordjes en deden allerlei andere verschillende taal- en telspelletjes, we leerden de telrij door met lampenslingertjes het ontbrekende getal te zoeken, we doen nog krullenboldansjes en –tekeningen van kerst, we schilderden een kerstboom met dennentakjes ipv penselen, we maakten kennis met spiegelen door kerstballenmandala’s te maken met een hoekspiegeltje, voor de harde werkers waren er vrijblijvende ‘bezighoudertjes’ (als extra uitdaging), we deden een nieuw kringspel ‘pakken tot het plakt’ waarbij we leerden “gokken” en verschillende getalbeelden oefenden en we sloten deze 2 weken af met een gezellig kerstfeestje in onze klasbubbel!!

We zetten ons schoentje klaar, want Sinterklaas is daar!

 

We zetten ons schoentje klaar, want Sinterklaas is daar!
We telden af naar wanneer we ons schoentje mochten klaarzetten aan de schoorsteen en daarom leerden we over “Schoenen” en over “Het huis van de Sint”
We hielden een brainstorm over wat we al weten over schoenen en Sinterklaas en wat we graag wilden leren, we openden een schoenenwinkel, we hebben door onderzoekend leren ontdekt wat een “leest” is en hoe je dit gebruikt, we deden een grote schoenenmemorie met onze eigen schoenen, we versierden onze oude schoenen met papier maché en schilderden en bekleefden ze nadien met mooie versiering, we zochten in de voeldoos naar dezelfde schoen, we stapten met onze schoenen zoals een robot met de Bee-Bot-helmen op de speelplaats naar een vriendje naar keuze. Zo leerden we de opdracht (code) formuleren aan elkaar, we leerden programmeren met de Bee-Bot die verkleed als Sint door het huis van de Sint of verkleed als Piet door de straat met verschillende huisnummers reed, we deden een blotevoetenpad in de gang, we leerden de letter S van “Sint” en “schoen”, we tekenden de omtrek van onze schoenzolen en kleurden deze mooi in met schrijfpatronen, we leerden een liedje “Deze schoenen zijn gemaakt om te stappen”, we keken met een vergrootglas naar sporen in het zand en zochten dan van welke schoenzool deze afdrukken waren, we hebben met veters of duploblokjes de maat van onze schoen gemeten, we tekenden Pietje Pedronella met nieuwe schoenen en verkochten hem sportschoenen voor €5. Tot onze grote verbazing had hij de volgende dag echt Sintengeld in onze kassa gelegd, we deden allerlei taal-opdrachtjes en tel-spelletjes rond schoenen en Sinterklaas, én onze kleuters van de 3e kleuterklas leren hun veters strikken!
We speelden fantastisch rollenspel verkleed als Sint en Pieten, we reden op Slechtweervandaag van stro, we voeren met de pakjesboot, we leerden samen pakjes inpakken volgens een stappenplan en deden dit eerst door samen Simon in te pakken , we speelden in de slaapkamer en aan het bureau van de Sint, waar we in het grote boek schreven wie er braaf was geweest, we belden naar verschillende Pieten nadat we hun nummer opgezocht hadden in het telefoonboekje van de Sint, we keken naar de grappige filmpjes van Sint en de Pieten die door Corona niet konden komen, we keken naar een tekenverhaal waarin de stoomboot van Sinterklaas tevoorschijn kwam, we leerden de weeftechniek (eerst door te slalommen tussen onze klasgenootjes, nadien door met touw boven en onder de benen te gaan) en weefden een Pietenmuts of een Sintmijter, we krullenbolden een Pietje met houtskool, we leerden de letter P van “Piet”, we deden Sinterklaasyoga, we stempelden of kleefden onze verlanglijstjes, we gingen elke dag kijken in de rustruimte van Sinterklaas waar elke nacht iets in gebeurd was, we speelden met de pepernotensjoelbak en noteerden het aantal pepernoten dat bij de pietjes aankwamen, we speelden met de splitspietjes in de grote schoorsteen en noteerden hoeveel pepernoten er in elke schoen vielen, we maakten samen een boot van de constructierietjes, we postten onze tekeningen voor Sinterklaas en tot slot… kwamen we op vrijdag binnen in een klas die helemaal overhoop was gezet door die gekke rommelpieten!!!
We speelden de hele dag met al dat leuke nieuwe speelgoed en liepen over het dakenparcours om de pittenzakjes in de schoorsteen te gooien.
Wat een drukke, maar fijne en leerrijke weken!

 

 

Loose parts door de lens van onze kleuters

Bij de loose parts-tafel mochten we zelf met het fototoestelletje foto’s nemen van de resultaten. Geniet maar mee wat er zo nogal op beeld werd vastgelegd door onze kleine fotografen… We kunnen besluiten dat onze Swa de zwaluw een goed fotomodel is en dat er overal loose parts te zien waren door de ogen van onze kleuters! 

Bird Bank

Na de herfstvakantie werkten we een weekje thema loos en was het de officiële opening van de Bird Bank. We verzonnen allemaal onze code die we op onze eigen bankkaart stempelden en op de achterkant zetten we dan onze naam of onze handtekening. Het geld kan dus vanaf terug opnieuw in omloop gaan nadat ze zich blut hebben gekocht bij het winkeltje!

We deden ook nog eens een inoefening over de schrijfrichting: van links naar rechts op de muziek!

Halloween

De laatste week voor de herfstvakantie hebben we in onze vogeltjesklas gezellig gegriezeld. De kring en de huishoek waren donker gemaakt met zwarte doeken, maar gelukkig hadden we gezellige lampjes binnenin! We lazen boekjes over spinnen en heksen, deden een samenwerkingsspel door een reuzegroot spinnenweb van wol in de kring te maken en wisselden dan van plek met een andere spinnenkleuter, we deden een krullenboldansje over de draadjes van het spinnenweb, kochten ingrediënten voor heksensoep in onze griezelwinkel, speelden allerlei griezel-gezelschapsspelletjes, smartgames en taal- en rekenspelletjes, luisterden voor het eerst naar een verhaaltje in onze luisterhoek, speelden een spookjes-mepspel waarbij we om ter snelst het spookje met alle juiste kenmerken moesten vinden (logispel).

Op woensdag was er iets vreemds aan de hand… Op de plek van Gustaf zat er een monstertje en er lag een briefje van de heks in onze kring! Daarin stond dat de heks Gustaf in een monstertje met vieze tanden had getoverd, omdat hij zijn tanden niet had willen poetsen. De kleuters moesten helpen om alle letters van de toverspreuk terug te vinden. Wat werd er hard samengewerkt: de kleuters van de 2e kleuterklas zochten de grote letters in de klas, de kleuters van de 3e kleuterklas zochten de juiste lettertjes in de kranten en kleefden die op de letters van de spreuk.

Na de speeltijd had de heks er een spreuk van gemaakt en toverstafjes klaargelegd. We spraken de toverspreuk uit en jawel… we hadden Gustaf teruggetoverd! Gelukkig maar…

Het hoogtepunt van de week waar de kleuters (sommigen met een bang hartje) naar uitkeken, was de spookjestocht in de kelder van onze school! Spannend… Iedereen had een zaklampje meegebracht en uiteindelijk heeft iedereen het gedurfd! Dapper gingen we naar beneden en vonden we de weg aan de hand van namaak theelichtjes, we vonden elk een schattig spookje, schenen met onze zaklampen op het plafond, maakten schaduwen met onze handen, luisterden naar een boekje van heksje Mimi en als beloning voor al deze durvers was er een buffet van spookjes-chips!

Op vrijdag mochten we verkleed als griezeltjes naar school komen! We hadden nog een fijne laatste dag voor de vakantie, werkten nog de laatste dingetjes af, smulden nog eens lekkere spookjeschips in onze halloween-cinema en gingen met een gevulde knutselzak naar huis!

Integratie K3-L1

De kleuters van de 2e kleuterklas gingen een keertje bij juf Evi spelen, terwijl de kabouters van de 3e kleuterklas en de kabouters van het 1e leerjaar een dagje van klas verwisselden. De kleuters voelden zich al heel groot en werkten hard aan hun leuke opdrachten en spelletjes bij juf An, terwijl de leerlingen ervan genoten om nog eens te mogen spelen en werken in een kleuterklas!

Uitstap in ons eigen Sleutelbos

Aangezien we ons omwille van Corona niet konden verplaatsen naar een echt bos, hebben we het bos naar ons gehaald: iedereen verzamelde herfstschatten en zo toverden we onze tuin om naar een Sleutel-bos. Daar volgden de kleuters het kabouterpad, waar Kabouter Klauter hen allerlei opdrachten gaf. Ze zochten kriebeldiertjes, herfstschatten, sprongen over een sloot, legden takken van kort naar lang, vonden paddenstoelen, luisterden naar ‘bosgeluiden’,… Het was een geslaagde dag, maar hopelijk kunnen we snel eens de echte natuur intrekken!

Herfst

Deze 2 weken hebben we vooral veel geëxperimenteerd met materialen uit de natuur en geknutseld aan ons cadeautje voor de grootouders. We maakten namelijk een eigen gezelschapsspel “Het parapluspel” met onszelf als pion! Om het spelbord te maken, gebruikten we veel technieken: regen, plasjes en een bos tekenen op muziek (schrijfmotoriek), schilderen met ecoline, boomstammetjes uitprikken, een paraplu vouwen, een patroon van staptegeltjes kleven,… Wat waren we trots om dit af te geven!

We leerden een liedje “Herfst, herfst, wat heb je te koop?” en toverden onze feestwinkel om naar een herfstwinkel. We gingen voor het eerst ons klasgeld afhalen in onze eigen Bird Bank (die de papa van Milo helemaal zelf maakte… Dikke dankuwel!!!), we zochten en bestudeerden kriebeldiertjes, we maakten enkele krullenboltekeningen, we keken naar een kamishibai-verhaal samen met de 2 klasjes, we leerden een meditatieliedje “Ik ben een wandelende boom”, we maakten een spinnenweb met de hele klas en tot slot werden we uitgedaagd door 4 kaboutertjes die naar onze klas waren verhuisd! Bij elk deurtje wachtte ons een andere opdracht en aan het einde van de dag verdienden we allemaal een kabouter-diploma!

Grootouderwandeling

We organiseerden als Corona-proof alternatief voor een grootouderfeest een herfstzoektocht voor onze kleuters met hun grootouders. De Jos en Mariette stonden hen in kleine groepjes per tijdslot op te wachten en stuurden hen op pad met een kaart van Broechem. Onderweg vonden ze allemaal herfstige en muzische opdrachten die ze door regen en wind met veel enthousiasme uitvoerden! Jong en oud hebben zich enorm geamuseerd en genoten van zoveel qualitytime! Op het einde kregen de grootouders van hun kleinkind een mooi zelfgeknutseld geschenkje. Ondanks het weer, was het een prachtige dag!