Vierde leerjaar 2016-2017

Facebook

Schoolreis klas 3 en 4

Heeeeel veeeel foto’s van deze prachtige dag!

Experimenteren met verf

Het experimenteren met verf bracht al meerdere eigenzinnige en unieke werkjes voort in klas 4. Na schilderen à la Eric Carle (textuur), mengden we verf a.h.v. het kleurenwiel van Itten en gingen we tweelingschilderen (spiegelend schilderen). Klik op de foto om het resultaat te bewonderen.
 

Omelet ‘eigen kweek’.

 
Na het bestuderen van de wilde paddenstoelen in het paddenstoelenlabo (herfstperiode), kweekten we onze eigen DIY-oesterzwammetjes in de klas. Verwerkt in een zelfgebakken eierkoek smaakten ze heerlijk. Zelfs afwassen gebeurde met de glimlach. Klik op de foto en kom binnen in Restaurant De Sleutel.

Een klas vol boekenwurmen.


In de bib van Ranst vulden we onze klasbib aan met een mooie verzameling zelfgekozen boeken. Ils legde nog eens haarfijn uit wat er allemaal in het aanbod zit. Via een spel verkenden we alle rekken van de jeugdafdeling. Daarna gingen we op zoek naar onze favoriete boeken. Een zelfgekozen boek smaakt naar meer! ‘Mag ik er eentje meer meenemen?’ klonk het regelmatig. We zochten ook een geheim ‘surprise-boek’ voor een klasgenootje. Ons uitstapje naar de bib werd een echt boekenfeest. Dank je wel Ils voor de warme ontvangst!

Vertellen en verzinnen.

In het Sprookjeshuis van ’t Rivierenhof luisterden we naar enkele mooie verhalen van Kristine. Daarna verzonnen we onze verhalen zelf in kleine groepjes. We maakten poppetjes met wegwerpmateriaal en fantaseerden erop los. De dag vloog voorbij. Dat gaat meestal zo als het plezant is.  
 

Bloemen en Rode neuzen.

4-rode-neuzen-16-groot-01-kopieWat een productiviteit in onze klas om  bloemen met crêpepapier te maken voor de actie ‘Rode Neuzen’! Gelukkig konden we profiteren van de expertise van enkele ervaren ‘bloemenmaaksters’. Het resultaat mocht er dan ook zijn. We dragen de actie een warm hart toe. Deze bloemen werden te koop aangeboden tijdens ‘Wintertintelingen’.
 

Paddenstoelenlabo

4-paddenstoelenlabo-16-10-kopiePaddenstoelen onderzoeken is een geduldig werkje. We bekijken, ruiken, meten, schetsen en determineren. Mooi om te zien hoe zorgzaam onze jonge onderzoekers met het materiaal kunnen omgaan. Klik op de foto en kom mee in ons lab!

Brood op de plank!


4-graan-tot-brood-2-kopieOnze eerste dagtrip ging richting Rivierenhof. We leerden over de ingrediënten van brood, soorten graangewassen, graanproducten en de delen van de tarwekorrel. We bonden een schort voor en algauw zaten we met onze vingers in het brooddeeg. Na een paar uurtjes rook de hele zolderruimte naar versgebakken brood. We plooiden een broodzak en versierden deze met ons eigen ontwerp. Klik op de foto en je ziet ons aan het werk.
 

Groepswerk

 
dsg-schaken-8-kopieDit jaar staat er rotsvast groepswerk op het programma in klas 4. We leren leider en materiaalmeester zijn tijdens sommige opdrachten. Zit er een ‘bug’ in mijn programma? Kan ik je verslaan met het schaken? Heb ik genoeg bubbels in mijn verf? Groepswerk dat is tof!
 

Kwartiermakers

4-kwartiermakers-sept-16-6-kopieDe boekenrekjes in klas 4 staan weer vol toffe lees-, kijk-, weet- en prentenboeken. Voor elk wat wils. Elke dag is het een kwartiertje muisstil in onze klas. Dan zit iedereen op zijn plekje te verdwalen in verhalen.

Zie ze groeien!


4-zie-ze-groeien-sept-16-20-kopieDe mooie nazomer nodigde uit om te zaaien en te planten. En dat kunnen de leerlingen van klas 4 al zelf. Selder en andijvie worden aangeplant in onze kweektafel. Winterspinazie, winterpostelein, veldsla en radijsjes krijgen ook nog een plekje. We observeren en meten hoe snel de plantjes kiemen, groeien en veranderen de eerste weken. Nog even en we kunnen de kookpotten bovenhalen.
Facebook