Vierde leerjaar 2011-2012

Facebook

Restaurant  ‘de Sleutel’

Wist je dat techniek ook lekker kan zijn?
Tijdens het koken keuvelen we over mengen, stollen, warmte geleiden en isoleren… en daarna peuzelen we met het water in onze mond ons zelfgevuld eierbroodje op.

Mmmm….lekker!

Piratentocht

Langs de Kleine Nete werden twee piraten waargenomen: Am en Bras. Ze schrobden lang geleden nog het dek van Kapitein Eenoog. Slim waren die twee kerels niet! De hulp van de piraten van klas 4 konden ze wel gebruiken om de lang verloren gewaande schat terug te vinden.

Stoere piraten moeten bewijzen dat ze uit het juiste hout gesneden zijn. Arrr! Matey!

Ship ahoy! Instappen dappere lieden van de zuiverste wateren! Wie zoekt die vindt!

Drama: Gestolen dialogen

Acteren kan je leren! Met gans het lichaam probeerden we gevoelens en stemmingen over te brengen. Daarna speelden we leuke en grappige dialogen.

Naar de MIDDELEEUWEN!

Hoe zat dat nu precies in de middeleeuwen?

De leerlingen kozen één van de volgende thema’s: ridders, komen eten, monniken, brood en spelen.
Eerst verzamelden ze informatie uit boeken, filmpjes, teksten en powerpoints.
Op 24 mei was het dan zover!
Tijdens de voormiddag diende er nog een meesterwerk afgeleverd te worden alvorens in de teletijdmachine te stappen!
Klik op de foto hiernaast om onze meesterwerken te bekijken!

Aangekomen in kasteel ‘De Sleutel’ (anno 1398) stonden de eregasten ons al op te wachten. De bedienden schepten de smeuïge middeleeuwse stoofpot uit.
Het middeleeuws brood smaakte er goed bij.  Na de maaltijd was er tijd voor spel en vermaak.
‘Karel en de Elegast’ werd opgevoerd. De ridders van ‘de dame Margaritha’ toonden hoe heldhaftig ze leerden strijden. De monniken-werkjes hadden bloed, zweet en tranen gekost.
De roofvogeltemmers toonden hun uilen en vertelden honderduit. Met een statige reidans sloten we de namiddag af. Terug naar de 21ste eeuw!

Klik op onze feesttafel om deel 2 van de foto’s te bekijken.

Schoolreis

Het vierde en vijfde leerjaar trok naar Bokrijk op schoolreis.
We maakten kennis met het leven in Vlaanderen van 100 jaar geleden.
De helft van de leerlingen verkende het domein al spelend door middel van een Bokrijkrally.
De andere helft van de groep werd lid van de ‘boogschuttersgilde’ en volgde een inleefroute in dit thema.

’s Middags genoten we van onze picknick en speelden we in de speeltuin.
We sloten de dag af met een workshop, weven, brood bakken en fruittaartjes maken.
Moe en voldaan reden we terug naar Broechem.

Klik hier om de foto’s te bekijken

Hengelsport

Twee leerlingen van onze klas zijn fervente hengelaartjes. Daarom besloten ze samen een spreekbeurt te houden over hun hobby. Senne aast op zeevis en Silke werpt haar visstok uit in de plaatselijke visput ‘Panneke Vol’.

Ze gingen eerst bij elkaar in de leer om zich goed voor te bereiden.
Ze vergeleken het aas en het materiaal en leerden ons enkele vissoorten kennen uit zoet en zout water. Een leerrijk uitstapje en zeer de moeite waard!

Hulp! Kick.

Ann Van Loy van het Rode Kruis gaf ons een heleboel tips om aan ‘eerste hulp’ te doen. We leerden correct de 112 verwittigen.
Ook het verzorgen van een huidwonde, brandwonde en bloedneus kwam aan bod. We oefenden de kinlift, de stabiele zijligging en legden menig arm in het verband.
O ja… en we hadden die dag een jarige. Kan jij hem vinden?

Energie

Project : Vol van energie 1 !

Vier verschillende expertgroepjes zochten heel wat informatie over :
zonne-energie, windkracht, waterkracht en elektriciteit. Om het daarna in de praktijk om te zetten kwamen papa’s en mama’s een dagje mee knutselen in de klas.
Een knallende energetische dankjewel voor deze helpende handen!
Klik hier om onze powerpoint via You Tube te bekijken!

Project : Vol van energie 2 !

We verzamelden 10 tips om energie te besparen.
Daar maakten we een filmpje over.
Stagiaire Linn hielp ons met de montage.
Word ook een held en red de aarde!
klik hier om onze powerpoint via You Tube te bekijken.

Project : Vol van energie 3 !

Ons project eindigde met een drukbezochte tentoonstelling van onze technische energieknutsels tijdens de opendeurdag.
Bezoekers van alle leeftijden kwamen graag één en ander uittesten.
Net mini-technopolis!
En wijzelf ? Wij knutselden tussendoor nog ons ‘elektrisch eindwerkje’ in elkaar.

Op speurtocht in de berm.

Met loepjes, schepjes en arendsogen speurden we de berm af, op zoek naar planten en beestjes.
Tussen de paardenbloemen, klaver, madeliefjes, mossen en smalle weegbree ontdekten we spinnetjes, kevertjes, springstaarten, regenwormen en een miljoenpoot.
Klik op het spinnetje om onze foto’s te bekijken!

Het smaakt!

Hoe worden Belgische specialiteiten gemaakt?
Is de Belgische chocolade de lekkerste?
Smaken die Franse kazen echt naar zweetvoeten?
Kan jij raden welk voedsel ik ben ?
Eet ik wel gezond en gevarieerd ?
Juf Dorien (stagiair) loodste ons al proevend doorheen de actieve voedingsdriehoek.

 

Recyclage en dansen

We trokken met Juf Dorien (stagiair) naar de turnzaal.
In het thema afvalverwerking dansten we als een blikje, als een opwaaiend stukje papier, als een gloeiende brij gesmolten glas…op verschillende soorten muziek. Hoe je overtuigend en levensecht ‘een blikje kan dansen’ kan je hier bekijken.

Vogelhuisjes timmeren en pimpen.

Speelpleinwerking Ranst deed ons een fijn aanbod dit schooljaar.
Ze stelden voor om met de leerlingen van de vierde klassen van Groot-Ranst vogelhuisjes te timmeren. In maart was het zover.
Het werd een hele toffe voormiddag. Timmeren, al een eerste laagje verf erop…
Enkele weekjes later werkten we de vogelhuisjes nog verder af in de klas.
Een beetje opschuren, wat vijlen, beschilderen, versieren…
Vanaf 8 mei kan je zelf het mooiste vogelhuisje gaan ‘spotten’.
Je kan zelfs een prijsje in de wacht slepen. Wil je weten waar en hoe?
Surf dan als de bliksem naar http://www.speelpleinranst.be/.

Broodje schimmel

Op school vonden we een verloren gewaande brooddoos terug. Er zaten ondertussen boterhammetjes in met lekker veel schimmel.
Matthijs, Nathan, Karian en Jasper waren onmiddellijk kandidaat om hiermee te experimenteren. Ze onderzochten enkele weken in welke omstandigheden de schimmels het beste groeiden : koud/warm, licht/donker, droog/nat, met lucht/zonder lucht. Enkel het afgedekte bekertje gaf resultaat. In de open bekers droogde het brood gewoon uit en werd het hard. Het ‘Broodje schimmel’ team zet het vergelijkend onderzoek in mei verder, maar dan enkel ingepakt brood.
We houden jullie op de hoogte!

 

LCD-bord in onze klas!!!

Een weekje mocht er een giga LCD-LED aanraakscherm (touchscreen) in onze klas staan.

Zo’n digibord biedt tal van nieuwe leermogelijkheden.

Klokkijken, breuken, geldrekenen, kommagetallen… enkele tikjes op het scherm en de oefeningen verschijnen.

Met één muisklik reisden we een eeuw in de tijd.

Durfden de meesters toen echt aan de oren van de kinderen trekken?

Het expertgroepje ‘energie / tijd’ (de geschiedenis van het licht) gaf zelf les met een ‘bordboek’ en een ‘interactieve oefening’. Wij zijn fan!

Wil je weten waarom? Klik dan hier!

Workshop animatiefilm

Sandra van Jekino kwam gepakt en gezakt met een heleboel van het modernste media- materiaal naar onze klas. De hele voormiddag mochten we in kleine groepjes ‘stop motion’filmpjes maken. Al doende kregen we de kneepjes van het ‘animeren’ of ‘tot leven brengen’ van speelgoeddiertjes, poppen, wagens en ander spulletjes in de vingers. We bedachten zelf verhaaltjes en presenteerden onze werkjes aan elkaar. Het werd een super toffe ervaring.

 

Grondstoffen

Op een dag vonden we een grote vingerafdruk op de rug van onze juf. Ook allerlei andere voorwerpen in de klas waren beduimeld. Wie was er zomaar ongevraagd in onze klas geweest? Op het trapje vonden we een koffertje van Souliman Kazaa… een detective ingehuurd door ‘Moeder Aarde’. In zijn koffertje vonden we geheime verslagen en foto’s. We zijn er alvast veel slimmer van geworden. We begrijpen nu wat grondstoffen zijn en dat ze niet oneindig zijn.

Proeven van proefjes

Als je zuren en basen samenvoegt, sta je verwonderd te kijken naar het resultaat! Soms is het verdwijnen van bepaalde stoffen het meest opvallend. Bij andere reacties ontstaat er net iets nieuws. We lieten zuren en basen reageren met elkaar in enkele verrassende proefjes : 

  1.  Botje breken : de kalk verdwijnt uit het bot
  2. Gekleurde kool : de rode kool verandert van kleur
  3. Geld wassen : het vuil verdwijnt van de centjes
  4. Prik maken : er ontstaat iets nieuws (gasbelletjes)

Melkbrik wordt portemonnee

Veel heb je niet nodig om een trendy portemonnee maken. Een proper tetrabrik, een schaar en wat handige vingers is al genoeg! Wil je het geld niet verliezen, dan voorzie je een ‘sluiting’ met een haarrekje, een drukknoop of een stukje velcro. Trendy hoor, zo’n handig hebbedingetje uit afval! Ook proberen?

Klik dan op ….

http://www.youtube.com/watch?v=cDDIfl4RTck

 

 

Leerling van de week

Deze week was Ward aan de beurt als leerling van de week.

In onze klaskoffer verzamelde hij allerlei spullen om zijn talenten eens dik in de verf te zetten. Ook al zit je al jaren bij elkaar in de klas…zo leer je elkaar nog beter kennen. Een moment om naar uit te kijken. Dank je wel Ward, voor je verhaal!

Meneertje Alsjeblief Dankjewel

Wit staat voor het brengen van licht en dat doe je door eens een ander in het zonnetje te zetten. Je kan de pretlichtjes in de ogen van een ander ook aansteken door… met je mond een complimentje te geven of te zeggen wat je bij een ander zo goed vindt. Vergeet ook jezelf niet af en toe een pluimpje te geven.

We praatten in groepjes over ‘woorden die pijn doen’ en ‘aardige woorden’. Hoe voelen we ons hierbij? Als we kwaad worden kunnen we denken aan een verkeerslicht.

Rood : STOP voor je scheldt, duwt of schopt.

Oranje : KALMEER en denk goed na.

Groen : GA DOOR en doe wat je het beste lijkt.

En loopt het toch eens mis? Hoe maak je het dan weer goed? De juf hoorde heel wat wijze woorden tijdens de gesprekjes. Een dikke pluim voor klas vier!

Doorschuifgroepen deel 2

Het is fijn om in groepen te kunnen werken. Zo leren we goed overleggen en helpen we elkaar verder. Hier zie je ons aan de slag met verschillende opdrachten.

  • Verkleinwoorden schikten we per soort in de juiste kolommen.
  • We speelden het kleurenpartituur van ‘Zie ginds komt de stoomboot’ met boomwhackers.
  • Via educatieve spelletjes oefenden we ook verschillende vaardigheden.‘Het nieuwe grote basisschoolspel’ deed een beroep op onze parate kennis en met ‘Ra, ra…Wat ben ik’ leerden we doelgerichte vragen stellen aan  elkaar.
  •  We oefenden op betalen, weergeven en wisselen met munten en biljetten.

Tableau vivant

In de kring warmen we ons op. Gebaren en geluiden worden doorgegeven en gaan de kring rond. Ze worden luider en de beweging groeit ……zap! Hop naar de overkant van de kring.

Even losmaken…en een denkbeeldige voetbal keihard wegtrappen. Zoef!

In dramagroepjes spelen we een korte scène: ruzie maken om de bal, zich optutten voor een foto, opwarmen voor een voetbalmatch.

Freeze ! Nu zijn we een met een chique woord ‘een tableau vivant’.

Schelpententoonstelling

Op dinsdag 18 oktober was het dan zover. Alle klassen zakten af naar het vierde om onze tentoonstelling te bewonderen.
De geïnteresseerden kregen van onze geoefende gidsen heel wat boeiende weetjes mee. Wat een biodiversiteit in de wondere weekdierenwereld!

Als afsluitertje kregen ieder een zeelimonade, parelmoerchampagne of algencava aangeboden in cafetaria ’t Galjoen.

Na de schooluren was het de beurt aan familie en kennissen.

Het werd een giga-succes! Een warme dankjewel aan alle bezoekers!

Project weekdieren

Tijdens dit project groeide het idee om een schelpententoonstelling op touw te zetten. We waren het er over eens dat we eerst wat kennis moesten opdoen. Er werden weekdierpaspoorten ingevuld en allerlei schelpen gedetermineerd. Daarna werd er in expertgroepjes hard gewerkt aan :

        affiches en reclame

        wegwijzers en pictogrammen             

        een informatieve PowerPoint

        een cafetaria met zeedrankjes

        een ren-je-rot quiz

        knutselwerkjes : zeelichtjes, zeezichten en papieren bloemen

Onze verzameling schelpen groeide tijdens het project gestaag aan.

Nadat onze directrice ons had uitgelegd hoe we de beamer moesten installeren waren we er helemaal klaar voor.

Klik hier om de foto’s te bekijken.

Doorschuifgroepen in onze klas!

Op donderdag staan er steevast doorschuifopdrachten op onze dagplanning. In groep werken we samen om de juiste antwoorden te vinden. Tijdens deze lesmomenten weten we:

  • Iedereen kan iets, niemand kan alles!
  • Samen weet je meer dan alleen!
  • Je hebt de plicht om anderen te helpen!
  • Je hebt het recht om anderen om hulp te vragen!

Rollen worden afgewisseld : materiaalmeester, organisator, tijdbewaker, verslaggever en/of bemiddelaar. Op die manier krijgt iedereen de kans om deze vaardigheden te oefenen.

Donderdag…daar kijken we naar uit!

Als wielen tanden hebben.

Een slacentrifuge, een kurkentrekker, een fiets, een mixer, een versnellingsbak van een auto, een uurwerk, een fietsbel…
Wat hebben ze gemeen ? Raderwerkjes met grote en kleine tandwielen. Wanneer ze beginnen te draaien wordt er één en ander in beweging gezet!

Facebook